باشگاه نفت آبادان در کنار اروند رود در محله بریم از مراکز تفریحی برای کارکنان بود که در دهه ۱۳۱۰ تأسیس و بتدریج با برنامه‌‌‌های موسیقی و تاتر و پخش فیلم پا گرفت. ساختمان موسوم به انکس ( منضم شده، اضافه شده) در نزدیکی آن بعدها اضافه شد که به باشگاه انکس یا ساختمان انکس مشهور شد.(۱)

شام به قیمت نسبتا ارزانتر از رستوران‌‌‌های بیرون نظر بسیاری را به خود جلب کرد و چندین بار در روزنامه‌‌‌های کشوری از برنامه‌‌‌های آن تمجید به عمل آمد. ماموران شهربانی گاه مجبور بودند تا پاسی از شب حضور داشته باشند تا از درگیری مستانه یا دعوا در حین شرط بندی‌ها ممانعت به عمل آورند؛ هر چند چنین اتفاق هایی در طول هفته به ندرت به وقوع می‌پیوست. کارکنان مراقب بودند گزارش از رفتار سرکشانه در پرونده پرسنلی شان درج نشود.

در دولت دکتر مصدق محل سمینار و تجمع کارکنان معترض شد در عین حال برنامه‌‌‌های تفریحی استمرار داشت.

گزارش و برنامه‌‌‌های باشگاه نفت به شکل جزوه و بروشور بطور هفتگی یا ماهانه منتشر می‌شد. تصاویر پایین یک نمونه از بروشورهای باشگاه در دی ۱۳۳۲ است.

یادداشت ها

۱_ آبادانی‌ها هر ساختمان جدیدی که در جوار ساختمان قبلی برای توسعه ساخته می‌شد را انکس می‌خواندند. مانند ایستگاه فاضلاب kپمپوز بوارده که در دهه چهل خورشیدی یک ساختمان مکمل در نزدیکی اش ساختند و انکس خوانده شد. منطقه تاریخی انکس، هم اکنون توسط مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت به ثبت ملی رسیده است






تصاویری از محوطه داخلی باشگاه نفت

( ارسالی از آقایان اسپرغم و علیزاده)


تصویر داخلی از باشگاه انکس دهه ۱۳۳۰

ارسالی از لازار و ایمان اسپرغم

کارگران حق ورود به باشگاه انکس را نداشتند. باشگاه انکس به ضمیمه باشگاه نفت ابادان برای ارتقا امر اجتماعی و افزایش همبستگی سازمانی ساخته شد. از اجزا مختلفی همچون اتاق مطالعه، کتابخانه، محوطه نشیمن و سالن غذاخوری و تالار سخنرانی تشکیل شده بود.

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

ما را دنبال کنید: